100 Uccelli – Laura Rambelli

Laura Rambelli

Opening Performance 9th of May, 2017 3 – 6:30 pm

Music by Naomi Berrill

Styling Ilaria Biggi

Museo Casa Andrich / Isola di Torcello 4, (VE)

Duration 10.5. – 26.11.2017

In Cooperation with 57th Biennale Collaterale die Venezia

 

On the occasion of the 57th Venice Biennale, Laura Rembelli, based in Ravenna, will install sculptures, made of compostable materials, in the lagoon around the Museo Casa Andrich on Torcello.

Laura Rambelli anchors her work in a kind of matriachally universe, the thread of women woven by women, which holds the world together. The thread of life, woven from birth to death, runs through the entire Laguna project. 

The opening performance of the sixth and final part of the Laguna series is accompanied by the sounds of looms and the beats of modern looms machines, collected and arranged by Naomi Berill. The designer Ilaria Biggi took over the task of the costume.

The figures will be displayed in a natural environment, installed on floating islands and the benches of the lagoon. The birds consist of cotton threads and spindles, inspired by the traditional work of the women of Torcello. Laura Rambelli has adopted the form of expressionistic birds waiting in the reed of the lagoon for the visitors, or for their companions.

Laura Rambelli refers in her works to the position of women and mothers, who, although tied between the traditional tasks, break boundaries on the one hand, and on the other, resurrect archaic rituals. The naturalization of natural processes is closely related to industrialization and has narrowed the role of women. In an interview, Annie Lennox remarked that feminism can not be passé because it is about encouragement and self-determination, and that for all of us. Or, as Mariana Abramovic mentioned, a new phase of life begins for her, in which her childish curiosity is re-learned. 

This should be a motto for all of us, humility, awareness of body and mind, care for each other, no fear and anger. By limiting images of earth, water, sky, fertility, life and dying, the permanent cycle of being Laura Rambelli succeeds in planting the subjects subversively into the viewer. The immediate effect of the representation is enhanced by the direct experience in the lagoon.

In this basis of survival. Laura Rambelli sets out what defines human beings as a higher being, the arts – the levels of international understanding, without language or cultural problems.

We are aware about the impact of our actions on society and the environment and are committed to better cooperation. In fact artists and curators succeed in creating borderless cooperations and Fatalitá is the best sample for international collaborations.

 

Anlässlich der 57th Biennale von Venedig installierte die Künstlerin aus Ravenna Skulpturen aus kompostierbaren Materialien in der Lagune rund um das Museo Casa Andrich auf Torcello. Zur Eröffnung performt Laura Rambelli in der Lagune, zur Musik von Naomi Berrill und im Kostüm von Ilaria Biggi.

Die in der Lagune ausgestellten Figuren bestehen aus Baumwollfäden und Spindeln, inspiriert von der traditionellen Arbeit der Frauen von Torcello. Sie haben die Form von expressionistischen Vögel angenommen, die im Schilfgürtel der Lagune auf die Besucher, oder auf Artgenossen warten.
Laura Rambelli verankert ihre Arbeit in einer Art Matriachalen Universum, der von Frauen gesponnene Faden, der die Welt zusammenhält. Der Lebensfaden, an dem von der Geburt bis zum Tod gewebt wird, zieht sich durch das gesamte Laguna Projekt.

Die Eröffnungsperformance des sechsten und letzte Teils der Laguna Serie wird von den Klängen der Webstühle und den Beats der modernen Webmaschinen, gesammelt und arrangiert von Naomi Berill begleitet.
Die Designerin Ikaria Biggi übernahm die Aufgabe des Kostüms. Laura Rambelli bezieht sich in ihren Arbeiten auf die Position von Frauen und Müttern, die, obwohl angebunden zwischen den traditionellen Aufgaben, einerseits Grenzen sprengen, andererseits archaische Rituale auferstehen lassen.

Die Verkünstlichung von natürlichen Vorgängen hängt eng mit der Industirialisierung zusammen und hat die Rolle der Frau zusehends eingeengt. Annie Lennox bemerkte in einem Interview, dass Feminismus nicht passé sein kann, weil es um Ermutigung und Selbstbestimmung dabei geht, und das geht uns alle an. Oder wie Mariana Abramovic meint, für sie beginne eine neue Lebensphase, in der von ihr die kindliche Neugierde wieder erlernt wird. Auch das sollte ein Motto für uns alle sein, Demut, Bewusstsein für Körper und Geist, Fürsorge füreinander, keine Angst und Wut.

Mit der Begrenzung auf Urbilder von Erde, Wasser, Himmel, Fruchtbarkeit, Leben und Sterben, der permanente Kreislauf des Seins. gelingt es Laura Rambelli die Themen subversiv in den Betrachter zu pflanzen. Allein durch das unmittelbare Erleben in der Lagune, in einer natürlichen Umgebung, wird die Wirkung der Darstellung verstärkt.

In diese Basis des Überlebens setzt Laura Rambelli das, was den Menschen als höheres Wesen ausweist, die Kunst – die Ebenen der internationalen Verständigung, ohne Sprach- oder kulturellen Problemen.

 

100 UCCELLI

Laura Rambelli


Photocredits by Luca Maria Baldini e Mute Insurgent 2016

“100 Vögel” ist das Ergebnis einer Warteperiode, die durch das abrupte Ende meines Kunstprojekts LIFE/DEATH/LIFE begann.
Plötzlich muss ich mein Projekt wegen der Jagdperiode abbrechen.
Die Vögel sind weiter gezogen, die Schüsse der Jäger hallen noch durch die Luft.
Plötzlich muss ich warten. Die Vögel fliegen weg und ich stehe still.
Der Grund der Lagune ist wie ein Uterus, eine primitive Gebärmutter in der ich ausharre. Der Geruch des Schlamms der Lagune bleibt in meiner Nase. Dieser Geruch ist die olfaktorisch Ebene meiner Installation.
“100 Vögel” ist ein Projekt, das sich aus “LAGOON” entwickelte und selbständig machte.In Wien wird der erste Teil gezeigt, in der Lagune von Ravenna wird der zweite und eigentliche Hauptteil im Juni 2016 eröffnet.

(Laura Rambelli)

 

100 UCELLI is the result of a waiting caused by the an suddenly closing of my art project, that I associate to the process LIFE/DEATH/LIFE.

Birds have migrated, also because the hunt period, leaving only the sound of the shootings; I’m feeling like them, trapped waiting for another beginning: LIFE.
The ground, the lagoon are like an uterus, a primordial womb in which you wait. Suddenly, I must stop my research also because the hunt period.
I only have the smell of swamp land that I carry with me, in this installation, with the function of olfactory memory.

100 UCCELLI is a work born inside my art project “Lagoon” which will be an installation of my sculptures inside the “Pialassa Baiona”, Ravenna (IT) in an exhibition visible on a boat.

This research inside this particular lagoon’s environment of transition’s water, day by day, brought me to live all its shades: the movement of the tides, the birds watching and the fisherman’s activity.

The vegetation around is a ideal habitat for many kinds of birds that nest it. In fact, there are migratory birds and not. Under the water, in a seabed sediment, they find their place both native and non-native species from distant seas.