György Lukács

Zsuzsanna Varga-Szegedi virtually brings back the monument of the Hungarian philosopher György Lukács, which was recently removed from public space in Budapest.

29.10. – 4.11. 2019

The spirit of Lukács haunted the building of Boston Center for the Arts on the night of May 23 via a large-scale digital projection onto its façade and will return numerous times in
June and July. The statue of the Marxist philosopher and influential literary theorist was removed in 2017 from the Szent Istvan park, on the grounds of the former Jewish
neighborhood, where it had been installed in 1985. It was one of the many attempts of the current Hungarian government to erase the country’s Communist past, entangled with the
nationalist sentiments grounded in anti-Semitism. Varga-Szegedi revives the statue in the South End neighborhood of Boston not so much in a direct reconstruction, but a personal
reaction to the removal, offering Lukács’ ghost-like presence in a very different urban public space.
Zsuzsanna Varga-Szegedi is interested in absence and erasure in relation to the Communist history in Hungary and its postcommunist, often nationalistic present. New technologies
give her the power to symbolically fight the erasure. The artist wishes to examine issues of identity that go beyond the nationalistic calibration of belonging.

The project is presented within the scope of the exhibition In the Words, In the Bones curated by Magdalena Moskalewicz.

 

György Lukács

Zsuzsanna Varga-Szegedi bringt das Denkmal des Ungarischen Philosophen György Lukács virtuell zurück.
Die Statue wurde 2017 aus dem öffentlichen Raum in Budapest entfernt.

Der Geist von Lukács erschien in der Nacht des Monats Mai 2019 überdimensional an der Fassade des Gebäude des Boston Center for the Arts 23. Die großflächige, digitale Projektion wird in mehrfacher Folge im Juni und Juli wieder in Boston aufleuchten.
Dann folgt die Reise zurück nach Europa. Wenn schon in Ungarn keine Galerie bereit ist, auf dieses aktuelle Thema einzugehen, dann werden wir in unmittelbarer Nachbarschaft aktiv.
Varga-Szegedi belebt die Statue erneut in unserer Galerie Ende Oktiber Anfang November.

Die Statue des marxistischen Philosophen und einflussreichen Literaturtheoretikers war im Jahr 2017 aus dem Szent Istvan Park entfernt, auf dem Gelände des ehemaligen Ghetto, wo es 1985 installiert worden war. Es war einer der vielen Versuche der gegenwärtige ungarischen Regierung, die kommunistische Vergangenheit des Landes auszulöschen und große Denker zum Schweigen zu bringen.
Die vermehrt aufkommenden nationalistischen Gefühle sind gepaart mit Antisemitismus.

Bei der Lichterscheinung György Lukács handelt es ich nicht um eine direkte Rekonstruktion, sondern eine persönliche Reaktion auf den Umzug,die Auslöschung – indem die Künstlerin Lukács´s gespenstische Präsenz in einer ganz anderen Stadt im öffentlicher Raum auferstehen lässt.
Zsuzsanna Varga-Szegedi ist an Abwesenheit und Auslöschung gegenüber der Kommunisten interessiert, an der Geschichte Ungarn´s und seine postkommunistische, nationalistische und antisemitische Gegenwart. Neue Technologien geben ihr die Möglichkeit, symbolisch gegen die Auslöschung anzukämpfen. Die Künstlerin möchte Fragen der Identität untersuchen, die über die nationalistische Kalibrierung der Zugehörigkeit hinausgeht.


Zsuzsanna Varga-Szegedi (1976) is a Boston-based interdisciplinary artist born in Hungary.
Szegedi’s art is influenced by her experience of living through the transition from
socialism to post-communist capitalism. She is interested in the conceptual matrix of geo-
and chronopolitics concerning issues of identity, place, and the construction of narratives.
Her works address the critical space of the liminal; positions of change that respond to
global concerns of belonging. Embracing sites of transition, Szegedi combines traditional
and emerging technologies, integrating video, painting, photography, as well as
performance. Szegedi’s research interests include the power of absence and the possibility
of reparative histories; she explores these topics through the intersection of absentology,
decolonial, and posthuman theories and digital humanities. Her recent research travels to
the former Eastern bloc examined how absence can produce empowering paradigm shifts.
Zsuzsanna Szegedi holds a BFA from Massachusetts College of Art and an MFA from The
School of the Art Institute of Chicago. She has exhibited at sübSamsøn and St Botolph
Club, Boston, MA; Montserrat Galleries, Beverly, MA; Modem Museum, Debrecen, and Knoll
Galéria, Budapest, Hungary.