Cut Season

Cristina Cojanu

Ubernatürlich Super Natur : A Soundscape by The AEKNOWN (Trish Lyons and Dario Vigorito)

Pictures of the exhibition

Die enormen Abholzungen in den Wäldern Rumäniens und die obszöne Verschwendung des wertvollen Rohstoffes Holz in unserer konsumgesteuerten Gesellschaft thematisiert Cristina Cojanu in ihrer Ausstellung Cut Season. Mit dem Aussterben der natürlichen Wälder in den Karpaten geht auch ein wichtiger Aspekt der Kultur verloren und damit stirbt auch ein Teil rumänischer Tradition aus.

Um von billigen Holzbriketts für den winterlichen Ofen oder sommerlichen Grill, oder vom billigen Ökostrom aus Biomassekraftwerken profitieren zu können müssen in Rumänien massenweise Wälder gerodet werden.

Wie der rumänische Botschafter Bogdan Mazuru in Wien bei einer Rede in der Diplomatischen Akademie im Theresianum, auf die Frage, ob die rumänische Regierung gegen Korruption vorgehen würde, feststellte, würden andere Regierungen gut daran tun, vor der eignen Türe zu kehren und hinter die bilateralen Verträge zu gucken.

Cristina Cojanu ist sich der Tatsache bewusst, dass sie als Künstlerin im White Cube Kontext das Problem nicht lösen kann - sie will es aber rausschreien, wie die Muma Pădurii, auch Baba Cloanța genannt, in den Vollmondnächten ihr von Trauer durchzogenes Heulen durch die Nächte klingen lässt. 

Eine wichtige Figur der rumänischen Mythologie ist 'Die Mutter der Wälder', Mama Pădurii Sie ist eine Hexe, in Vollmondnächten heult und weint sie, weil die Menschen, ihre Kinder, die Bäume fällen und die Umwelt vernichten. 

Dieses Klagen ist auch der Ansatz zur Soundarbeit, die von The Aeknown  als Teil der Installation auf Cojanus Einladung entwickelt wurde.

Muma Pădurii ist auch der Name einer Blume, der gewöhnlichen Schuppenwurzel oder Lathraea Squamaria. Sie ist eine  Parasitenpflanze, die durch ihr weit verzweigtes Rhizom mit den kleinen Saugorganen Bäume und andere Wirtspflanzen aussaugt. Die Schuppen am Rhizom haben eine Speicherfunktion. Die Schuppenwurzel bildet keine Blätter aus, daher fehlt der Transpiration Sog, die Ausbeutung ist einseitig. 

Cut Season

The careless spree of extensive logging in Romania continues to increase. Old Carpathian forest lands are cleared by Western European (for example, Austrian) companies in order to supply our Western market with valuable wood biomass for power stations and cheap briquettes for BBQs and heating.

 From The Guardian, October 2015:

A major Austrian timber company that supplies DIY stores across Europe has been accused of destroying Europe’s last remaining virgin forests in Romania by sourcing illegally logged timber.
“It’s devastating for Europe’s last virgin forest and the communities that depend on them, but also for legitimate foresters throughout Europe.” 
The Romanian government raided Schweighofer’s sawmill in Sebeș earlier this year and has already publicly said it found accounting irregularities in the recording of timber quantities and sourcing, and that it suspected timber there was from illegal sources.

The near extinction of parts of the Romanian geopolitical landscape and natural virgin forests unleashes, in turn, the destruction of a traditional heritage. The abuse of its environmental integrity represents a loss of cultural identity.  

Cojanu’s reaction to this obscene dissipation of resources and jeopardizing of cultural identity is to join forces with sound artists The Aeknown and to travel through the lands of our common literary memory in order to give a voice to an ancient figure, the old witch of the woods, reminding us that the forest is a place for transformation.

Cojanu addresses this urgent political and environmental issue through the invocation of a fantastical creature. Why? To answer this question we only need to try and imagine, for a moment, what our world would be like without the heritage of the fantastical creatures of our imagination — Hansel und Gretel, Baba Yaga, Snow White, Genoveva, Dante’s Inferno, Robin Hood, and all dwarfs, elves, fairies, gnomes, goblins, unicorns and many others. These characters which inhabit our immemorial past and which are present in all cultures in some form or another, they all lived, were born or can be encountered in the wild of the forest.

Muma Pădurii is one of the most memorable and distinctive figures in Romanian folklore, an "enigmatic" witch of "striking ambiguity".  Muma Pădurii is a many-faceted figure, capable of inspiring researchers to see her as a Moon, Death or Earth Goddess — a totemic matriarchal ancestress, female initiator, phallic mother, or archetypal image. She wanders and weeps under the full moon howling her sorrow for lost children, lost trees, or humans’ loss of responsibility. 

In Romania, Muma Pădurii is also the name of a plant, the common toothwort: a parasitic plant dependent on its host.